Proteinpulver maximerar muskeltillväxten ?>

Proteinpulver maximerar muskeltillväxten

Proteinpulver är ett av de trendigaste kosttillskotten för tillfället och för att enkelt beskriva komplementet är det mat i pulverform. Det finns flera olika varianter av pulvret, en av de allra vanligaste och mest använda är vassle. På engelska går det under namnet whey och är en av de proteinkällor som naturligt förekommer i mjölk. Vassle är en restprodukt av osttillverkning som filtreras och torkas för att slutligen pulveriseras. Kasein är den andra formen av protein som förekommer i mjölk och finns även som proteinpulver. För vegetarianer och veganer finns pulver som gjorts på sojabönor.

Användning

Den process som gör att det bildas muskelmassa vid träning heter proteinsyntes. Dock bygger man inte mer massa enbart för att proteinintaget ökas eftersom det finns en gräns för hur mycket muskler som kan bildas. Däremot kan man med hjälp av proteinpulver stimulera proteinsyntesen och på den vägen gynna muskelbildningen. Tar man pulvret före eller efter ett träningspass ökas med andra ord proteinsyntesen, samtidigt som nedbrytningen hämmas. Som tidigare nämndes är vassle den vanligaste formen av proteintillskott och det beror delvis på att det tas upp väldigt snabbt av kroppen. En annan orsak till att det är så populärt är de låga priserna och det stora utbudet av olika spännande smaker.

Räcker inte vanlig mat?

Vill man stärka proteinsyntesen maximalt måste man få i sig kring 20 gram högkvalitativt protein. I en banan exempelvis finns 1 gram protein och olika livsmedel innehåller varierande aminosyror. Det är aminosyrorna som är proteinets byggstenar och det finns vissa som har större inverkan på muskeluppbyggnad än andra. Essentiella aminosyror finns det rikligt av i bland annat ägg, kött och mjölk och således är de mjölkbaserade proteinpulvren ett ypperligt alternativ när man effektivt vill gynna musklernas tillväxt. Istället för att äta en hel måltid kan man snabbt få i sig proteinet genom att dricka pulvret genast efter träningspasset.

Dosering

Proteinsyntesen stimuleras bäst om man får i sig 10 gram essentiella aminosyror efter träningen, vilket motsvarar 20 gram protein. Av de flesta vasslebaserade pulvren på marknaden räcker 30 gram för att uppfylla dessa kriterier. I praktiken innebär det att man blandar 0,75-1 deciliter med 3 deciliter mjölk eller vatten, men man skall självfallet alltid läsa doseringen för varje enskilt pulver. Vad gäller den dagliga dosen rekommenderas de som tränar att få i sig kring 1,5 gram/kilogram. Väger man med andra ord 80 kilogram bör man få i sig sammanlagt 120 gram protein per dag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *