Guider för airboards ?>

Guider för airboards

Det finns en mängd olika airboards på marknaden idag och varje enskild airboard har sin egen användarhandbok, så det är otroligt viktigt att man som köpare följer dessa guider för airboards. Här kommer en lite mer generell beskrivning på hur en airboard fungerar, rent tekniskt.

Airboards har många namn. Ibland kallar man dem hoverboards eller mini segway. Vad som utmärker en airboard är att de har två hjul som man balanserar på och där man inte har något att hålla sig i. De ser otroligt futuristiska ut, som något taget ur filmen ”Tillbaka till framtiden” och man kan lätt tro att tekniken som ligger bakom är otroligt komplicerad. Men så är inte alls fallet. Precis tvärt om faktiskt.

Motorn sitter i hjulen och där hittar man även dess lutnings- och hastighetssensorer som känner av hur många varv i minuten varje hjul gör. Denna information skickas sedan över till gyroskopet och hastighets-styrkortet och tar sig sedan vidare till huvudlogik-kortet som i stort sett fungerar som airboardens hjärna. Processorn berärknar sen airboardens status, hastighet och lutning. Den kontrollerar  även energihanteringen.

Airboarden känner av ens rörelser med hjälp av tryckdynor som man står på när man kör airboarden. Den främre dynan trycks ner när man lutar sig framåt och då dyker en liten vägg av plast upp som glider mellan ljusdioden och sensorn. Motorn är stilla så länge som sensorn känner av ljuset och sätts igång när plastväggen kommer i vägen. Om man vill svänga till höger så kommer förarens vänstra fot att aktivera dynan åt vänster, vilket gör att det vänstra hjulet åker framåt. Den andra foten aktiverar det högra hjulet genom att trycka ner hälen och det hjulet kommer då att åka bakåt. Resultatet blir alltså att man svänger åt höger.

När det gäller att vara självbalanserande så är det många som tror att man själv måste ha väldigt bra balans för att kunna åka airboard, men så är inte fallet eftersom brädan är självbalanserande. Det fungerar som så att det finns lutningssensorer som sitter i hjulen och som skickar information till gyroskopet om hur man lutar sig på ariboarden. Denna information skickas vidare till huvudlogik-kortet. Motorn kommer att snurra snabbare ju mer man lutar sig då den försöker hinna ikapp ens tyngdpunkt. Med hjälp av denna enkla mekanism så kan man alltså kontrollera farten med sin egen vikt.

Tekniskt sett så är det alltså inte så komplicerat att förstå hur en airboard fungerar rent tekniskt. Nu är det bara för dig att börja öva på att åka på den. Det kan kännas lite skakigt att kliva på och av i början, men tänk på att du måste slappna av när du åker annars kommer det att bli svårt att åka. Öva genom att hålla dig i något. Se till att använda skydd i början, i alla fall hjälm, knäskydd, armbågsskydd och handledsskydd. Se också till att du fullt ut följer instruktionerna för din airboard i din användarhandbok när det gäller laddning och kalibrering. Sedan är det bara att susa iväg. Ta det lugn i början och tänk på andra medtrafikanter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *